البته این نظر شخصی من است. چرا که مصادیقی از این عقیده ام سراغ دارم . همانگونه که همه ی عزیزان مستحضرند ،وقتی یک فرضیه در شرایط مختلف و با آزمایشات متعدد درست از آب در آید ، به عنوان نظریه
پذیرفته خواهد شد. حال آن که به نظر من ارثی بودن بد خطی فقط یک فرضیه است .از طرفی می بینیم ،هر گاه متخصصین در همه ی علوم کم می آورند ،می گویند فلان چیز ارثی است . در حالیکه من دانش آموزی سراغ دارم با پدر ومادر واجدادی فوق العاده بد خط ، که با آموزش صحیح ومعلمی صبور الآن از دست خط خوبی برخوردار است. (خودم را می گویم پس یادمان باشد هر وقت به دانش آموزی بر خوردیم که بد خط بود لزوما نمی توان گفت او بد خط است چون پدر و مادر بد خطی دارد . در ضمن باعث می شود ما انگیزه ی شغلی مان را در قبال تک تک دانش آموزان داشته باشیم واز طرفی امیدمان از اصلاح خط بچه ها نا امید نخواهد شد
تاثیر درست گرفتن قلم در زیبا نویسی
البته تاثیر قلم گرفتن در زیبا نویسی بر کسی پوشیده نیست .( وهم چنین است در صحیح نوشتن و املا )اما نکته ای که امسال در کلاس خودم به آن توجه زیادی کردم ، نحوه ی قلم گیری دانش آموزان بود . بار ها می دیدم ، آنهایی که قلم را درست به دست نمی گیرند ، یعنی فشار زیادی میآورند ،یا نمی توانستند انگشت های کوچک ، انگشتری و وسطی را بر هم سوار کنند و قلم را روی وسطی و بین سبابه وشست نگه دارند یا میدان کارکرد قلم را ( بین انگشتان ) کم یا زیاد می کردند یا ...... ، از دست خط خوبی بر خور دار نبود ند . به نظر من اولین گام برای تمرین خوشنویسی، آموزش صحیح قلم گیری است . ( شاید پنجاه در صد دانش آموزانم قلم را درست دست نمی گرفتند ) البته قلم گیری مربوط به اولین مراحل نوشتن یعنی پایه اول ابتدایی است . با این حساب نقش همکاران پایه های پایین تر بسیار در این زمینه پر رنگ خواهد بود . پس بهتر است اول ببینیم دانش آموزان ما قلم را درست دست می گیرند یا نه
اما نکته ی اخر تمرین
بایستی هدفدار باشد
کوتاه باشد و باعث خستگی نشود
به دنبال هدف آموزشی سریع الوصولی با شد
و همیشه در پی کیفیت باشیم تا کمیت
ودر آخر به یاد داشته باشیم ، همه می توانند خوش خط بنویسند ،اگر من و تو حوصله داشته باشیم ، دست فرا گیران را بگیریم و آنها را مرحله به مرحله پیش ببریم تا زیبا بنویسند .
مهدی باغی مورنانی