1 - مخاطب عبارت قرآنی « انتم الفقراء الی الله » چه کسانی هستند؟
1) مومنین 2) همه ی مردم 3) مشرکین 4) مسلمین
2 - رابطه ی جهان با خداوند بیش تر مشابه کدام رابطه است ؟
1) ساعت با سازنده ی آن 2) پرتو های نور با منبع نور
3) گیرنده ی ثروت با دهنده ی ثروت 4 ) اتومبیل با سازنده ی آن
3 - ترجمه ی عبارت قرآنی : « و یأت بِخََلْقٍ جدیدٍ » مطابق با کدام گزینه است ؟
1) و همواره در حال آفرینش مجدداست . 2) و او شما را دوباره خواهد آفرید.
3) اگر می توانید ، بیافرینید . 4) و خلق جدیدی می آورد .
4 - عبارت قرآنی : « ان یشأ یذهبکم و یأت بخلقٍ جدیدٍ » بیش از همه بیان گر کدام گزینه است ؟
1) رحیم 2) قادر 3) شاکر 4) حمید
5 - بیت : « ذات نایافته از هستی بخش / کی تواند که شود هستی بخش » بیان گرکدام یک از راه های خداشناسی است ؟
1) راه فطرت 2) برهان نظم 3) درک نیازمندی جهان به خداوند 4) برهان علیت
6 - از کدام عبارت قرآنی این مفهوم برداشت می شود که انسان ها در هستی خود به اراده ی خداوند وابسته اند؟
1) سنریهم ء ایاتنا فی الافاق و فی انفسهم
2) فاینما تولوا فثم وجه الله
3) ان الله ربی و ربکم فاعبدوه
4) ان یشا یذهبکم و یأت بخلقٍ جدیدٍ
7- وقتی می گوییم منظومه ی شمسی حقیقت دارد منظور این است که :
1) موجود است و واقعیت دارد .
2) ذاتش مساوی با موجود بودن نیست .
3) حق بودن خود را از خدا می گیرد.
4) بر اساس نظم آفریده شده است.
8 - کدام یک از ابیات زیر ، راه نیازمندی را « درک نیازمندی جهان به خداوند » بیان می کند ؟
1) یار بی پرده از در دیوار/ در تجلی است یا اولی الابصار
2) ذات نایافته از هستی بخش / کی تواند که شود هستی بخش
3) نخست دیده طلب کن ، پس آنگهی دیدار/ از آن که یار کند جلوه بر اولوا الابصار
4) پرده ندارد جمال غیر صفات جلال / نیست براین رخ نقاب، نیست براین مغز پوست
9 - این سوال که « آیا موجودات جهان به جای اینکه اکنون هستند و می توانستند نباشند» ناشی از چه نوع تفکری است ؟
1) تفکری عمیق در موجودات جهان
2) تفکری سطحی درباره ی مخلوقات
3) تفکر مادی
4) تفکر غیر منطقی و غیر معقول
10- کدام یک از عبارات قرآنی زیر بیش از همه بر قادر بودن خداوند متعال دلالت دارد ؟
1) یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله
2) و ما ذلک علی الله بعزیز
3) اولم یکف بربک انّه علی کل شیءٍ شهیدٍ
4) فاینما تولوا فثم وجه الله
11 - بر اساس مفهوم کدام آیه ی شریفه انسان ها در هستی خود به اراده ی خدا وابسته اند ؟
1) و نحن اقرب الیه من حبل الورید
2) اولم یکف بربک انه علی کل شیءٍ شهیدٍ
3) یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله
4) و ما لهم من دونه من ولی و لا یشرک فی حکمه احداً
12 - درعبارت قرآنی : « و ما ذلک علی الله بعزیزٍ» واژه ی عزیز به کدام مفهوم است ؟
1) شکست ناپذیر
2) قدرتمند
3) دشوار
4) بی نیاز
13 - خداوند در قرآن کریم برای بیان وابستگی هستی انسان ها به اراده ی خداوند از کدام تعبیر استفاده کرده است ؟
1) مسکین
2) فقیر
3) عزیز
4) یتیم
14 - آیات شریفه ی : یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله و الله هو الغنی الحمید ان یشأ یذهبکم و یأتِ بخلقٍ جدیدٍ......» در رابطه با کدام یک از راه های خداشناسی می باشد؟
1) برهان علیت
2) راه فطرت
3) برهان نظم
4) درک نیازمندی پدیده ها و خداوند
15 - از عبارت قرآنی : « ان یشاء یذهبکم و یأت بخلقٍ جدیدٍ » کدام مطلب برداشت می شود؟
1) از راه تفکر درخود می توان به حقانیت خداوند رسید.
2) انسان در عمق وجود خود حضور خداوند را درک می کند.
3) هر چیزی پیش از این که نمایش دهنده ی خود باشد نشان دهنده ی خالق خداست .
4) انسان ها در هستی خود به اراده ی خداوند وابسته اند.
16 - در آیه ی شریفه ی : « یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله .....» پس از این که صفت « فقر» به انسان ها نسبت داده شده خداوند با چه صفاتی معرفی گردیده است؟
1) غنی و حمید
2) عزیز و غنی
3) حمید و مجید
4) شهید و حق
17 - ترجمه ی عبارت قرآنی :« و ما ذلک علی الله بعزیزٍ» مطابق با کدام گزینه است؟
1) و این برای خدا دشوار نیست.
2) و خداوند شکست ناپذیر است.
3) و خداوند بر انجام امور توانا است.
4) و هیچ گاه از رحمت خدا مایوس نشوید.
18 - بیت : « ذات نایافته از هستی بخش / کی تواند که شود هستی بخش » بیان گرکدام مطلب است؟
1) نیازمندی موجودات به خداوند اختصاص به مرحله ی پدید آمدن آن ها دارد.
2) هر چیزی که وجودش از خودش نباشد برای موجود بودن نیازمند دیگری است.
3) خداوند بدون هیچ واسطه ای در هر چیزی مشهود و هویدا است .
4) از راه تفکر در خود و جهان می توان به حقانیت خداوند پی برد .
19 - اگر موجود بودن جزء ذات ما قرار داشت آن گاه ..........
1) پدیده بودیم و از غیر خود بی نیاز
2) می توانستیم باشیم و می توانستیم نباشیم .
3) از پدیده بودن خارج می شدیم .
4) ذات ما مساوی با موجود بودن نبود.
20 - از آن جا که وجود انسان و سایر موجودات جهان به خداوند است ، قرآن به ترتیب چه صفاتی را به خداوند و انسان نسبت داده است ؟
1) حمید – ظلوم
2) عزیز – جهول
3) غنی – حمید
4) غنی – فقیر
21 - عبارت : « اگر خدا اراده کند می تواند هستی ما را بگیرد و مخلوقات دیگری را به جای ما بیاورد.» با کدام یک از عبارات قرآنی زیر ارتباط مفهومی نزدیک تری دارد؟
1) فاینما تولوا فثم وجه الله
2) ان یشاء یذهبکم و یأت بخلقٍ جدیدٍ
3) یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله
4) اولم یکف بربک انه علی کل شیءٍ شهید
22 - در جمله ی « منظومه ی شمسی حقیقت دارد.» معنای « حقیقت » کدام است؟
1) درست بودن
2) موجود بودن
3) ارزشمند بودن
4) برتری داشتن
23 - درکدام یک از جملات زیر مقصود از « حق » و « حقیقت » ارزشمند بودن است ؟
1) منظومه ی شمسی حقیقت دارد .
2) این سخن حق است.
3) عدالت اجتماعی حق است .
4) مرگ حق است.
24 - کدام یک از جملات زیر در رابطه با ویژگی های « پدیده » صحیح است؟
الف - هستی اش از ذاتش سرچشمه نمی گیرد .
ب - ذاتش مساوی با موجود بودن نیست .
ج - حقیقتش مساوی با موجود بودن است.
د - به خود متکی است و از غیر خود بی نیاز
1) ب و ج
2) الف و ب
3) الف و د
4) ب و د
25 - یک چیز در چه صورتی برای موجود بودن به دیگری نیازمند نیست؟
1) در صورتی که ذاتش مساوی با موجود بودن باشد.
2) در صورتی که وجودش از ذاتش سرچشمه نگیرد.
3) در صورتی که بین صفات و ذاتش دوگانگی وجود داشته باشد .
4) در صورتی که افعالش از ذاتش سرچشمه بگیرد.
26- به ترتیب در جملات « الف » و « ب » حق به کدام معنا می باشد؟
الف – این سخن حق است .
ب - عدالت اجتماعی حق است.
1) ارزشمند بودن – واقعیت داشتن
2) واقعیت داشتن – درست بودن
3) درست بودن – ارزشمند بودن
4) درست بودن – واقعیت داشتن
پرسش های چهار گزینه ای از درس دوم
1- کدام یک از شاخه های توحید افعالی نیست ؟
1) توحید درعبادت
2) توحید در مالکیت
3) توحید در ولایت
4) توحید در ربوبیت
2 - توحید در ربوبیت و توحید در ولایت به ترتیب از شاخه های کدام مرتبه ی توحید است ؟
1) توحید ذاتی – توحید افعالی
2) توحید صفاتی – توحید ذاتی
3) توحید افعالی – توحید ذاتی
4) توحید افعالی – توحید افعالی
3 - اعتقاد به چند خدا برای پدیده های مختلف طبیعی نمونه ای از چیست؟
1) شرک صفاتی
2) شرک افعالی
3) شرک عبادی
4) شرک ذاتی
4 - کدام یک از شاخه های توحید افعالی است ؟
1) توحید ذاتی
2) توحید در صفات
3) توحید در عبادت
4) توحید در مالکیت
5 - عبارت قرآنی : « ..... ما لهم من دونه من ولی » به کدام یک از مراتب توحید اشاره دارد؟
1) توحید ذاتی
2) توحید افعالی
3) توحید صفاتی
4) توحید عبادی
6 - کدام یک از جملات زیر در ارتباط با توحید افعالی است ؟
1) خداوند در ذات خود یکتاست و مثل و مانند ندارد .
2) خداوند در کارهای خود نیاز به هیچ موجودی ندارد.
3) میان ذات خداوند و صفات او دوگانگی نیست.
4) پدید آورنده ی هستی که خود پدیده نباشد یکی است.
7 - کدام یک از عبارات یا آیات زیر به توحید افعالی دلالت دارد؟
1) لا اله الا الله
2) یحول الله و قوته اقوم و اقعد
3) قل هو الله احدٌ
4) و لم یکن له کفواً احد
8 - کدام یک از جملات زیر اشاره به توحید افعالی دارند ؟
الف – پدید آورنده ی هستی که وجودش را از دیگری نگرفته باشد یکی است.
ب - قانون مندی های حاکم بر جهان و روابط میان پدیده ها ناشی از اراده ی خداست.
ج - صفات خداوند چیزی علاوه بر ذاتش نیست.
د – همه ی حوادث ، حرکات ، تاثیر و تاثرات از خداست .
1) الف و ج
2) ب و ج
3) الف و د
4) ب و د
9 - شرک ذاتی یعنی اعتقاد به این که .............
1) غیر از خدا موجودات دیگری در اداره ی جهان با خدا شریک اند.
2) صفات خدا چیزی جدا از وجود خداست .
3) دو یا چند خدا که هیچ کدام مخلوق نیستند ، هر کدام خالق بخشی از جهان می باشند.
4) خداوند جهان را آفریده ، اما دیگری را هم در مالکیت آن شریک خود قرار داده است .
10 - این که خداوند مثل و مانند ندارد ، بیان گر کدام یک از مراتب توحید است ؟
1) توحید عملی
2) توحید ذاتی
3) توحید افعالی
4) توحید صفاتی
11 - کدام یک از عبارات قرآنی زیر بر توحید افعالی دلالت دارد ؟
1) لا اله الا هو فاعبدوه
2) و لم یکن له شریک فی الملک
3) قل هو الله احد
4) لیس کمثله شیء
12 - عبارت : « اگر به جای خدا ، چند خدا وجود داشته باشد ، هر کدام از آنها کمالاتی را که دیگرا ن دارند ندارد و بدین ترتیب ناقص و محدود می شود و نیاز به خالق پیدا می کند » بیان گر چیست ؟
1) استدلال عقلی برای اثبات توحید افعالی
2) گرایش فطری به توحید افعالی در انسان
3) گرایش فطری به توحید ذاتی در انسان
4) استدلال عقلی برای اثبات توحید ذاتی
13 - کدام یک از عبارات زیر در ارتباط با توحید ذاتی است ؟
1) خداوند مثل و مانند ندارد .
2) هیچ موجودی در کارهای خود مستقل از خدا نیست .
3) خداوند در کارهایش بی نیاز از مخلوقات است .
4) صفات خداوند چیزی علاوه بر ذاتش می باشد .
14 - عبارت : « بحول الله و قوته اقوم و اقعد » در ارتباط با کدام یک از مراتب توحید است ؟
1) توحید ذاتی
2) توحید صفاتی
3) توحید افعالی
4) توحید عبادی
15 - در عبارت قرآنی : « و لم تکن له صاحبة » چه چیزی از خداوند نفی شده است ؟
1) فرزند
2) همسر
3) شریک
4) مشاور
16 - گرایش انسان به یک مبدأ و منشأ قدرت در جهان گرایشی است ............
1) غریزی
2) فطری
3) طبیعی
4) عقلانی
17 - انسجام و ارتباط غیر قابل گسست میان مجموعه ی اجزای جهان در تقابل با کدام است ؟
1) توحید ذاتی
2) گرایش فطری به مبدأ یگانه
3) شرک ذاتی
4) شرک عملی
18 - کدام گزینه شامل شاخه های توحید افعالی می باشد ؟
1) توحید درمالکیت – توحید در عبادت – توحید در صفات
2) توحید در ولایت – توحید در ربوبیت – توحید در عبادت
3) توحید در ذات – توحید در مالکیت – توحید در عبادت
4) توحید در مالکیت – توحید در ولایت – توحید در ربوبیت
19 - این که هیچ موجودی در کارهای خود بی نیاز و مستقل از خداوند نیست به کدام یک از مراتب توحید اشاره می کند ؟
1) توحید ذاتی
2) توحید صفاتی
3) توحید افعالی
4) توحید عبادی
20 - بر اساس توحید افعالی ..............
1) هر گونه اثر از موجودا ت سلب می شود .
2) خالق جهان هستی که وجودش را از دیگری نگرفته باشد یکتا ست و مثل و مانند ندارد .
3) مخلوقات دارا ی آثار هستند ولی قدرت تاثیر را از خداوند دارند .
4) موجودات در کارهای خود مستقل از خداوند هستند .
21 - عبارت قرآنی : « و لم یکن له شریک فی الملک » در رابطه با کدام است ؟
1) توحید ذاتی
2) توحید در ولایت
3) توحید در ربوبیت
4) توحید در مالکیت
22 - کدام گزینه از عبارا ت یا ایات زیر بر توحید افعالی دلالت ندارد؟
1) و لم یکن له کفواً احد
2) و لم یکن له شریک فی الملک
3) و ما لهم من دونه من ولی
4) بحول الله و قوته اقوم و اقعد
23 - ترجمه ی عبارت قرآنی «برای آنان سرپرستی جز او نیست» به کدام مورد اشاره دارد؟
1) توحید در ربوبیت از شاخه های توحید افعالی
2) توحید در ولایت از شاخه های توحید افعالی
3) توحید در ربوبیت از شاخه های توحید ذاتی
4) توحید در ولایت از شاخه های توحید ذاتی
24 - کدام عبارت صحیح است؟
1) خدنوند اجازه ی هیچ نوع مالکیتی به مخلوقات خود نمی دهد.
2) مالکیت مخلوقات در طول مالکیت خدا نیست.
3) مالکیت مخلوقات در کنار مالکیت خدا نیست ، بلکه نسبت به مخلوقات دیگر است.
4) خداوند اجازه ی مالکیت به مخلوقات خود می دهد که این مالکیت در کنار مالکیت خداست.
25 - عبارت قرآنی «ءانتم تزرعونه ام نحن الزارعون» در ارتباط با کدام یک از مراتب توحید است؟
1) توحید ذاتی
2) توحید صفاتی
3) توحید عبادی
4) توحید افعالی
26 - این که انسان در کنار تدبیر الهی ،برای تدبیر خود یا سایر مخلوقات حسابی جداگانه باز کند نشان دهنده ی چیست؟
1) شرک ذاتی
2) شرک در مالکیت
3) شرک در ربوبیت
4) شرک در ولایت
27 - پایه واساس اعتقادات دینی در اسلام چیست؟
1) معاد
2) عدل
3) نبوت
4) توحید
28 - کدام یک مانند روحی در پیکره ی معارف دینی حضور دارد وبه آن حیات می بخشد؟
1) نگرش عقلانی
2) فصاحت وبلاغت
3) نگرش توحیدی
4) اعتقاد دینی
29 - مبارزه ی میان حق و باطل ، همان تقابل بین ................ و ................ است.
1) توحید – شرک
2) عقل – وحی
3) یقین – تردید
4) روح – جسم
30 - کدام یک جهت دهنده ی سایر اعتقادات و نیز اعمال ما در زندگی است؟
1) اعتقاد به معاد
2) اعتقاد به توحید
3) اعتقاد به اصالت انسان
4) اعتقاد به عدل الهی
31 - زنده ترین مسِِأ له ی پیش روی انسان ها در دنیای امروز چیست؟
1) مبارزه با اختلاف طبقاتی
2) درگیری پیروان ادیان الهی
3) انسان شناسی
4) درگیری توحید با شرک
32 - عبارت قرآنی «لیس کمثله شیء» بیان گر کدام یک از مراتب توحیدی است؟
1) توحید ذاتی
2) توحید افعالی
3) توحید عبادی
4) توحید صفاتی
33 - اعتقاد به خدایانی مانند خدای باد ، خدای آتش و خدای باران ، بیان گر کدام یک از مراتب شرک است؟
1) شرک افعالی
2) شرک عملی
3) شرک ذاتی
4) شرک صفاتی
34 - کدام اعتقاد بیان گر شرک ذاتی نمی باشد ؟
1) چند خدا که هیچ کدام مخلوق نیستند ، هر کدام خالق بخشی از جهان باشند.
2) انسان در کنار تدبیر الهی برای تدبیر خود حساب جداگانه ای باز کند .
3) اعتقاد به خدای نور و خدای ظلمت
4) چند خدا که هیچ کدام مخلوق نیستند ، به طور دسته جمعی جهان را آفریده اند.
35 - کدام یک از اسماء الهی بیان گر توحید ذاتی است ؟
1) حکیم
2) ربّ
3) مدبّر
4) احد
36 - این که خداوند در خلق جهان نیازمند شریک نیست ، نشان دهنده ی کدام یک از مراتب توحید است ؟
1) توحید ذاتی
2) توحید صفاتی
3) توحید افعالی
4) توحید عملی
37 - به ترتیب اسماء الهی « ربّ» و « احد» در ارتباط با کدام یک از مراتب توحید می باشد؟
1) توحید افعالی – توحید ذاتی
2) توحید ذاتی – توحید صفاتی
3) توحید افعالی – توحید افعالی
4) توحید ذاتی – توحید افعالی
38 - این موضوع که خداوند است که آثار را به مخلوقات خود عنایت کرده است ، بیان گر کدام یک از مراتب توحید است ؟
1) توحید ذاتی
2) توحید عبادی
3) توحید افعالی
4) توحید صفاتی
39 - اگر خداوند اجازه ی مالکیت به مخلوقات خود می دهد ، این مالکیت ..............
1) در طول مالکیت خداوند نیست .
2) در کنار مالکیت خداوند نیست .
3) در کنار مالکیت خداوند است.
4) نسبت به مخلوقات دیگر نمی باشد .
40 - این که هر گونه تصرف در جهان حق خداوند و شایسته ی اوست ، بیان گر کدام یک از مراتب توحید است؟
1) توحید در ولایت
2) توحید در ربوبیت
3) توحید در مالکیت
4) توحید در عبادت
41 - جمله ی « خداوند در همه حال ، ولّی مخلوقات است .» در ارتباط با کدام یک از مراتب توحید است ؟
1) توحید ذاتی
2) توحید افعالی
3) توحید صفاتی
4) توحید عملی
42 - اعتقاد به این که خداوند در مالکیت خداوند دیگری را شریک خود قرار داده ، چه نوع شرکی می باشد ؟
1) شرک ذاتی
2) شرک در ربوبیت
3) شرک عملی
4) شرک افعالی
43 - اعتقاد به این که قانونمندی های حاکم برجهان و روابط میان پدیده ها و ناشی از اراده ی اوست ، بیان گر کدام یک از مراتب توحید است ؟
1) توحید ذاتی
2) توحید عبادی
3) توحید افعالی
4) توحید صفاتی