فلسفه عزاداری برای اهلبیت پیامبر صلی الله علیه و آله چیست؟ شکل استاندارد عزاداری به چه صورت است؟ آیا شیوههایی از
عزاداری مثل هروله که در بعضی جاها رایج است صحیح است؟ به نظر شما رویکردی که مردم نسبت به عاشورا و وقایع آن دارند
زیاد احساسی نیست؟ مسأله گریه و عزادارى بر حضرت سیدالشهدا علیه السلام از افضل قربات است و فلسفههاى سازنده و
تربیتى متعددى دارد از جمله:
1- توجه به هدف قیام امام حسین علیه السلام که همانا احیاى ارزشهاى دینى و جلوگیرى از انحراف بود.
2- زنده داشتن یاد و تاریخ پرشکوه نهضت حسینى
3- الهامبخش روح انقلابى و ستم ستیزى،
4- پیوند عمیق عاطفى بین امت و الگوهاى راستین،
5- اقامه مجالس دینى در سطح وسیع و آشنا شدن تودهها با معارف دینى،
6- پالایش روح و تزکیه نفس،
7- اعلام وفادارى نسبت به مظلوم و مخالفت با ظالم و ... .
اما اصل عزادارى و سوگوارى از خود اهلبیت علیهم السلام است. ولى چگونگى آن تا حدود زیادى با شیوههاى قومى و ملى عجین شده است و این آمیزش تا زمانى که مشتمل بر خلاف شرع نباشد اشکالى ندارد.
داستان گریه و عزادارى پس از شهادت حضرت امام حسین علیه السلام از سوى امامان علیهم السلام داستان دامنهدارى است که به مواردى اشاره مىشود:
1- امام سجاد علیه السلام که خود در کربلا شاهد مصائب دردناک امام حسین علیه السلام و یاران فداکار او بود و 23 سال داشت، پس از آن واقعه سوزناک تا زمانى که در قید حیات بودند یعنى مدت 34 سال طبق برخى روایات براى پدر و عزیزان خویش گریه و سوگوارى مىکرد. (1)
گریههاى امام سجاد علیه السلام در سختترین شرایط علاوه بر جنبه عاطفى، یکى از راههاى مهم مبارزه و افشاگرى بود.
2- امام صادق علیه السلام به ابوهارون مکفوف دستور مىدهد مرثیه بسراید و آنگاه که وى مرثیه خود را مىخواند مشاهده مىکرد که امام سخت گریه مىکند. و نیز متوجه مىشود که از صداى گریه امام صادق علیه السلام زنانى که پشت پرده حضور داشتهاند صداى خود را به گریه و شیون بلند کردند. (2)
3- امام رضا علیه السلام، دعبل خزایى شاعر را در ایام سوگوارى حضرت حسین علیه السلام به حضور مىپذیرد به او عنوان یارى دهنده اهلبیت، خوشآمد مىگوید و از وى مىخواهد در روزهاى غم و اندوه اهلبیت؛ یعنى عاشورا در مورد مصایب جد خویش اباعبدالله علیه السلام مرثیه بسراید. (3)
در مورد سینهزنى نیز برخى از منابع تاریخى نشان مىدهد که وقتى بنىهاشم براى اولین بار از مدینه به کربلا آمده و با کاروان اسراء در آن مکان برخورد نمودند به رسم عزادارى زنانشان دست به سینه مىزدند.(4)
اصل وجود تعزیه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام و ائمه اطهار علیهم السلام دارای پشتوانه محکمی از احادیث و روایات معتبر و سیره ائمه اطهار میباشد که اصلا" قابل خدشه نیست . مراسم سوگواری عاشورا، (عزاداری، تعزیهخوانی، مراسم روضهخوانی و ...) از پیش از صفویه در ایران به ویژه خراسان عصر تیموری رواج داشته و کتاب روضة الشهدا از ملا حسین کاشفی (م 910) برای محافل روضهخوانی خراسان تألیف شده بوده است آن هم در روزگاری که هنوز پای شاه اسماعیل به خراسان نرسیده و قزلباشان شیعه در آنجا حضور و نفوذی نداشتند.
در عصر حضور ائمه معصومین و پیامبر اکرم علیهم السلام نیز برگزاری تعزیه برای شهداء و مرحومین امری رایج بوده است که میتوان به برگزاری مراسم عزاداری برای حمزه سیدالشهداء توسط زنان مدینه، برگزاری مراسم عزاداری برای امام حسین علیه السلام توسط کاروان اسرا به مدت سه روز در شام و بعد از برگشتن از شام بر سر قبر مطهر امام حسین علیه السلام در کربلا، و سپس در مدینه اشاره نمود و حتی امامان معصوم علیهم السلام نیز برای عزاداری جدشان هر ساله تشکیل مراسم عزاداری میدادند. (5)
اما سبک عزاداری به فرهنگ هر قومی برمیگردد. به عبارت دیگر تعزیه از مقوله هنر است که ممکن است در آن از موارد مشابه حتی از کشورها و آئینهای دیگر تقلید شود، و این تا جایی که با ارزشها و معارف اسلامی مغایرت نداشته باشد مشکلی ندارد. در عین حال برخی از منابع تاریخی برآنند که نخستین بار زنان بنیهاشم هنگام ورود به کربلا به رسم عزاداری به سینه خود میزدند.
پینوشتها:
1- بحارالانوار، ج 46، ص 108 و 109.
2- کاملالزیارات، ابن قولویه، نقل از ره توشه راهیان نور، ویژه محرم 1376.
3- بحارالانوار، ج 45، ص 257.
4- براى آگاهى بیشتر ر . ک : فلسفه شهادت و عزادارى امام حسین، سید عبدالحسین شرفالدین، مترجم: على صحت، انتشارات مرتضوى / حماسه حسینى، شهید مطهرى، انتشارات صدرا / پیامهاى عاشورا، جواد محدثى، انتشارات پیک جلال / عبرتهاى عاشورا، سید احمد خاتمى، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى قم/ فرهنگ عاشورا، جواد محدثى، نشر معروف.
5- ر.ک : رسول جعفریان، صفویه از ظهور تا زوال