چرا اول آذر را روز اصفهان نامیده اند؟
چنا نکه در قدیم مرسوم بوده مردم برای دیار خویش نمادی نجومی را در نظر می گرفتند.و مردم این سامان نیز طالع شهر خود
رابر برج قوس(نیماسب)شمردندو واین نماد نجومی خوش یمن را بر فراز بنا های شا خص خود نقش می کردند .آنچنان که فراز ورور دی قلعه ی تبرک به نماش درآمده بود و در دوره ی صفویه بر سر در ورودی بازار شاهی بر کاشی ها ی معرق نقش بست.قوس( نیماسب) نهمین صورت از صور فلکی است.پیش از فصل سرما یا انقلاب زمستانی و زمانی است که کار مزرعه پایان یافته و وقت شکار رسیده.برج قوس سیمای نیمه انسان و نیمه حیوان (ببر) داردکه با چهار پا بر زمین ایستاده و در مقابل دم حیوان که با شکل اژده ها (سیمای اهریمنی دارد)کمانی در دست گرفته و تیری را نشانه رفته است که شکل نمادین آن حکایت از تبدیل نیرو وجود با جاذبه معنوی و اشراقی روحی و اعتلای درونی است که نیروها ی اهریمنی یافته و جانب انسان برتر ره می سپرد.این برج در ارتباط با یک حماسه ی میدانی یا نقش از جان است و خط سیری پر از جنبش است و بی سبب نیست که در ؛باشکوه ترین میدان ساخته شده است در ایران به تصویر درآمده است(قاسمی؛1385؛ص23)
اصفهان در حماسه ی ملی نیز جایگاه ویژه ای داردو درفش کاویانی که پرچم ایرانیان در روزگاران کهن بوددر آن زمان مردم اصفهان دردست گرفتند.آنگاه که ضحاک مار دوش بر مردم این سامان از هیچ ستمی ابا نمی کرد؛کاوه ی آهنگر بر خروشیدو مردم را به شورش سراسری و یکپارچه بر علیه ستمگری آن حاکم خونخوار خواند .فردوسی شاعر حماسه سرای ایران این حماسه را به نظم درآورده(منبع قبل ص ص26)
همی بر خروشید و فریاد خواند جهان را سراسر سوی داد خواند
کسی کو هوای فریدون کند سر از بند ضحاک بیرون کند
به بندی ببستش دو دست و میان که نگشاید آن بند پیل ژیا ن
نشست از بر تخت زرین اوی بیفکند ناخوب ، آیین اوی
منبع
قاسمی منصور(1385)اصفهان این همه هست،این همه نیست،نقش خورشید،چاپ اول
بیگ محمدی حسن(1386)اصفهان و گردشگری،سازمان تفریحی اصفهان،چاپ اول
تهیه کننده فرشته بهجت – کارشناس ارشد برنامه ریزی
آموزشگاه انقلاب یک